عیار سنجی طلا
شیمی فیزیک پایه علم شیمی

 


سنگ محک
سنگي است سياه رنگ از جنس سيليسيوم و کوارتز و در شکلهاي مختلف در بازار وجود دارد و در هنگام استفاده بايد دماي آن حدوداً به اندازه دماي بدن باشد، يعني 37 درجه سانتيگراد باشد.
تيزآب
در بعضي از کتابها تيزآب سلطاني همان اسيد نيتريک خالص مي باشد که توسط محمد زکرياي رازي کشف شده است. اين اسيد را در اصطلاح عاميانه بنام جوهر شوره مي شناسند و فرمول آن (HNO3) مي باشد. 
اگر به 30 سی سی از اين اسيد 5/0 سی سی اسيدکلريدريک (HCL) اضافه گردد، عيار تيزآب بالاتر خواهد رفت بطوريکه تيز آب سلطاني براي اعيار=17/(750) استفاده مي شود. 
نحوه عمل در شناخت طلا
ابتدا فلز مشکوک به طلا را روي سنگ محک 20 بار  ميکشيم سپس مقدار1 قطره تيزآب عيار شده را روي آن ميريزييم.
سه امکان وجود دارد:
1-  هيچ واکنشي ديده نمي شود: نتيجه آنکه فلز مربوطه طلايي با همان عيار تيزآب مي باشد.
2-  رنگ اثر کشيده شده روي سنگ کم رنگتر مي شود: در اين حالت عيار فلز مربوطه پايين تر از عيار تيزآب مي باشد.
3-  اثر روي سنگ محک بکلّي محو ميگردد: که حاکي از اين است که فلز مربوطه يا اصولاٌ طلا نيست و يا داراي مقدار کمي طلا مي باشد که مي بايست با آزمايشات ديگري (ري گيري) مقدار آن مشخص شود.
روش ديگر شناخت طلا:
روي قسمتي از فلز مشکوک به طلا را کمي سوهان ميکشيم تا چنانچه فلز آبکاري شده است، لايه آبکاري شده از بين برود. سپس در محل سوهان زده شده يک قطره تيز آب عيار شده مي زنيم.

3 امکان وجود دارد:
1- هيچ اثري برروي آن ندارد و اين نشان مي دهد که فلز طلا بوده و هم عيار و يا بالاتر از تيزآب مي باشد (توجه: فلزي روي و کرم در برابر تيزآب واکنش نمي دهد که بر اساس رنگ و خصوصيت فيزيکي و شيميايي قابل شناخت هستند.
2-  رويه فلز بر اثر تيزآب سياه مي شود که هر چه سياهي بيشتر باشد نشان دهندة آن است که فلز طلا با عيار پايينتر از عيار تيزآب مي باشد.
 
3- براثر ريختن تيز آب محل به رنگ سبز به جوش مي آيد و بعد از پاک کردن تيز آب با يک دستمال محل براق مي شود. در اين حالت فلز مربوطه طلا نبوده و مقطع براق شده رنگ اصلي فلز را نشان مي دهد..
طريقه پاک کردن سنگ محک:
 
هر زمان سنگ محک پر شد و جاي خالي برروي آن براي محک زدن دوباره نبود مي توانيد روي سنگ را تيز آب ريخته و سپس روي آن نمک پاشيده و بعد آنرا با آب بشوييد.
تذکر: طلاي سبز از طلاي زرد در مقابل تيز آب سلطاني واکنش آرامتري نشان مي دهد زيرا داراي نقرة بيشتري است.

 


نظرات شما عزیزان:

مهدی
ساعت23:42---3 بهمن 1394
سلام ببخشید می خواستم بدونم که سماور طلاقدیمی چه مشخصاتی داره یا نحو ه ی دانستن طلاش وهمچنین آرم وعلامت های مخصوصش روبگید
پاسخ:سلام. بنده متتسفانه اطلاعاتی در این زمینه ندارم


نويد
ساعت5:18---16 خرداد 1393
با سلام

جهت عيار سنجي بعد از كشيدن سنك محك تيز اب را روي اون قسمت از طلا بريزيم يا روي قسمتي از سمك محك كه روي طلا كشيديم بريزيم؟

ممنون
پاسخ: سلام آقا نوید. قطعا تیزآب رو روی سنگ محک میریزیم


زهرا خرم
ساعت11:21---29 ارديبهشت 1392
خیلی دوستون دارم استاد-واقعا استاد نمونه ای هستید و خیلییییییییییییییییی دوس داشتنی.ایشالا همیشه تو زندگیتون موفق و موید باشید
پاسخ:ممنون از لطفت عزیزم. موفق و موید باشی.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 12 / 2 / 1392برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک