نحوه عملکرد ایربگ اتومبیل
شیمی فیزیک پایه علم شیمی

 اجزاي ايربگ(كيسه هوا)

n       هر سيستم کيسه هوا شامل 3 بخش اصلي مي باشد:

n       1- کيسه هوا : از الياف نايلون نازک ساخته شده است و آن را تا کرده و در داخل فرمان ماشين يا داشبورد قرار داده اند. اخيرا کيسه هوا در داخل درها يا صندلي براي جلوگيري از برخوردهاي جانبي نيز قرار مي گيرد.

n       2- حسگر يا Sensor : سيگنال نياز به باز شدن کيسه را در هنگام تصادف دريافت نموده و به سيستمInflation ،فرمان باز شدن کيسه را مي دهد. همچنين شدت تصادف را تشخيص مي دهد. باد شدن کيسه هنگامي اتفاق مي افتد که نيروي برخوردي معادل تصادف ماشين با سرعت 16 تا 24 کيلومتر در ساعت به يک ديوار آجري بوجود بيايد.

3-  سيستم Inflation : سيستم فعال کردن کيسه هوا مي باشد که در آن آزيد سديم با نيترات پتاسيم واکنش انجام مي دهد و گاز نيتروژن مورد نياز براي باد کردن کيسه توليد مي شود

عملکرد انفجاري سيستم توليد کننده گاز

n       در اين سيستم توليد گاز، ناشي از انفجار يک ماده جامد است که مشخصات اين ماده جامد بايد به شرح زير باشد:

n       - درجه اشتعال پائين       - سرعت اشتعال بالا       - توليد گاز در حجم زياد    

n       - محصولات احتراق ، آلودگي کمي براي محيط زيست ايجاد کند

n       فرايندهاي انجام شده ، به ترتيب عبارت اند از :

n        1 - 2NaN3(s)        2Na(s) +3N2(g)

n        2- 6Na(s) +Fe2 O3 (s)       3Na2O(s)+2Fe(s)+Q  

n       گرماي لازم براي انجام واکنش( 1) ، از انفجار يک کلاهک انفجاري در لحظه ي تصادف، فراهم مي شود.

n       نام كيسه هوا براي اين سازه كمي نادرست باشد زيرا گازي كه موجب پرشدن كيسه مي گردد گاز نيتروژنN2 است . به هنگام برخورد خودرو با شدتي كه مد نظر طراحان اين سازه است حسگر هاي تعبيه شده در قسمت جلويي خودرو فعال شده و باعث انفجار يك كلاهك انفجاري كوچك مي شوند.
اين انفجار انرژي لازم را براي آغاز واكنش تجزيه سديم آزيد و توليد گاز نيتروژن را فراهم مي سازد. معادله اين واكنش به صورت زير است:
2NaN3 ---------> 2Na + 3N2 
هرچند گاز نيتروژن كافي براي پرشدن كيسه در اين واكنش توليد مي شود اما سرعت پر شدن مناسب صحنه تصادف نيست لذا واكنش ديگري اتفاق مي افت با افزايش دماي گاز حجم آن به سرعت افزايش يابد

n       . اين واكنش بين آهن (III) اكسيد و فلز سديم توليد شده در واكنش فوق انجام مي شود تا گرماي حاصل دما را به ناگهان بيش از 100 درجه افزايش دهد . معادله اين واكنش اين چنين است:
6Na + Fe2O
3  --------->3Na2O + 2Fe 

با انجام اين واكنش خطر حضور فلز سديم كه يك فلز فعال است در كيسه ازبين مي رود.
سديم اكسيد توليد شده كه خاصيت بازي دارد به وسيله كربن دي اكسيد هوا و بخار آب هوا به سديم هيدروژن كربنات بي خطر تبديل مي شود

خلاصه زمان بندي عمل ايربگ

n       در حدود 15 الي 20 ميکرو ثانيه بعد از وقوع حادثه، سنسورهاي شتاب سنج که در جلوي خودرو نصب شده اند، سيگنال شروع عمل را به واحد توليد کننده گاز ارسال مي دارند و 18 الي  23 ميکرو ثانيه بعد از برخورد، ماده آتش زا مشتعل شده و ماده توليد کننده گاز را فعال مي کند.در زمان 21 الي 27 ميکروثانيه، گاز نيتروژن توليد شده و وارد کيسه هوا مي شود. در زماني برابر 5 تا 150 ميکروثانيه راننده که حدود 13 سانتي متر در اثر شتاب به جلو پرتاب شده، با بالشتک هواي پر از گاز برخورد مي نمايد.

 

 

 


نظرات شما عزیزان:

سعید
ساعت9:41---13 ارديبهشت 1394
salam.ostaad b man ye email bedid.karetun dashtam

پاسخ: آقا سعید, نظر خصوصی بگذارید.


shaoo
ساعت13:19---27 بهمن 1393
سلام
ایا راهی هم وجود داره که بفهمیم ایربگ ماشین قبلا عملکرده یا نه؟؟
پاسخ: سلام دوست عزیز. متاسفانه من اطلاعات جامعی در این مورد ندارم.
پاسخ: البته فکر میکنم ایربگ عمل کرده به شکل اول نمیتونه دربیاد چون متاسفانه تجربه باز شدن ایربگ را داشتم. ایربگ باز شده کاملا مشخص هست و غیرقابل تعمیر.


محمود منتظری
ساعت19:09---14 آذر 1393
سلام استاد

منمی خواستم سیستم ایر بگ را برای فعالیت دیگه ای بکار ببرم آیا امکان دارد با حذف سنسور و حذف سرعت تولید گاز این ایر بگ را تولید کرد . در ضمن در مجاورت آب برای انسان این گاز خطر ندارد و یا حتی درون آب


پاسخ: سلام آقای منتظری متاسفانه من اطلاعات جامعی راجع به ایربگ ندارم.


حسين جليل زاده
ساعت8:18---11 مهر 1392
سلام ضمن خسته نباشيد درصورت امكان عمر مفيد ومدت كارايي اير بك اتومبيلهاي سواري اعلام نماييد .آيا بعد از 10سال لازم است ايربك ماشين عوض يا شارز گردد










پاسخ: سلام آقای جلیل زاده. متاسفانه اطلاعات جامعی در مورد ایربگ اتومبیل ندارم ولی از منابعی غیر موثق شنیدم که بهتر است پس از 10 سال ایربگ اتومبیل بازبینی بشود!


zarei
ساعت13:19---24 ارديبهشت 1392
سلام استاد

یه سوال:

چرا آب گرم زود تر از آب سرد یخ میزند؟
پاسخ: سلام آقای زارعی. بله آب گرم زودتر یخ میزند و در این مورد که کاملا با شیمی فیزیک به اثبات میرسد یه مطلب مفصل در وبلاگ گذاشتم. مطالب قبلی را اگر مطالعه کنید پیدا خواهید کرد.


نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: 21 / 2 / 1392برچسب:,
ارسال توسط حنانه موسوی نیک